29 اوت 2022- یافته‌های ارائه‌ شده در نود و هفتمین نشست سالانه انجمن غدد درون‌ریز در سن دیگو در روز پنج‌شنبه 25 اوت، نشان داد که عصاره پیاز می‌تواند در کنار داروی ضد دیابت متفورمین «به شدت» سطح قند خون بالا و کلسترول کل را کاهش دهد.

دانشمندان اظهار داشتند که این سبزی رایج می‌تواند سطح قند خون را تا 50 درصد کاهش دهد و می‌تواند استفاده ای بالقوه برای درمان بیماران مبتلا به دیابت داشته باشد.افراد مبتلا به دیابت نوع 2 قادر به تولید انسولین کافی از لوزالمعده خود برای تنظیم قند خون نیستند، به این معنی که قند خون آنها می تواند به سطوح خطرناکی برسد.

محققان این نظریه را روی موش‌ها آزمایش کردند. در مجموع، به سه گروه از موش‌های صحرایی مبتلا به دیابت القاء شده با دارو، دوزهای مختلفی از عصاره پیاز داده شد تا تاثیر این عصاره را در افزایش اثر بخشی متفورمین بررسی کنند.

یافته‌های آن‌ها نشان داد که سطح قند خون موش‌های دیابتی که به آنها به ازای هر کیلوگرم وزن بدن ۴۰۰و ۶۰۰میلی‌گرم عصاره پیاز داده شده بود، نسبت به سطح پایه به‌ ترتیب ۵۰و ۳۵درصد کاهش یافته است که کاهش قابل توجهی بود.

همچنین، عصاره پیاز سطح کلسترول کل را در این موش‌های دیابتی کاهش داد. این آزمایشات همچنین نشان داد که عصاره پیاز به افزایش وزن موش‌های غیردیابتی منجر شد، اما روی موش‌های دیابتی چنین تاثیری نداشت.

نویسنده اصلی این مقاله، آنتونی اوجیه از دانشگاه ایالتی دلتا در آبراکای نیجریه، گفت: پیاز کالری بالایی ندارد، اما به نظر می‌رسد با افزایش سوخت ‌وساز بدن و افزایش اشتها، موجب افزایش مصرف مواد غذایی می‌شود.ما باید مکانیسم تاثیر پیاز را بر کاهش قند خون بررسی کنیم، هرچند هنوز در این مورد توضیحی نداریم و انجام بررسی‌های دقیق‌تر و بیشتر در این زمینه لازم است.

به گفته ی آنتونی اوجیه، پیاز ارزان و در دسترس است و پتانسیل استفاده در درمان بیماران مبتلا به دیابت را دارد.

منبع:

https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/type-2-diabetes-lower-blood-sugar-onion-b2155451.html